Terug naar overzicht

Ik ben/kijk vandaag zo vrolijk

Wenda Kielstra, 14 november 2015

Ken je dat, mime? Mensen met geschminkte gezichten communiceren een boodschap door middel van lichaamstaal en mimiek; er worden geen woorden gebruikt. Deze communicatievorm is daarmee visueel, voor veel mensen te begrijpen en bovendien niet taalgebonden.

Gezichtsuitdrukking

Het communiceren van een boodschap door middel van lichaamstaal en mimiek: het klinkt simpel en lijkt een handige manier van communiceren. Zou deze manier van communicatie dan niet mogelijk zijn in het overbrengen van je boodschap in reclame? Uit onderzoek blijkt dat emoties kunnen zorgen voor een toename van aandacht door het publiek. Hierdoor merkt het publiek de verhaallijn en de elementen binnen de uiting beter op. Daarnaast blijkt dat mensen met een hoger emotieniveau in de commercial, beter in staat zijn dit te koppelen aan het juiste merk. Met deze inzichten adviseert het rapport dan ook om emoties te gebruiken in reclame. Het communiceren zonder woorden, maar met je lichaam en gezicht, kan dus een groot bereik hebben. Een glimlach, fronzende wenkbrauwen of blozende wangen: andere mensen herkennen de emoties die hierbij horen feilloos. En daardoor kunnen ze jouw bedrijf ook beter identificeren.

De praktijk

Maar hoe doe je dit nou? Hoe verwerk je jouw boodschap in lichaamstaal, emoties en mimiek? Uit een ander onderzoek blijkt datgezichten op websites sneller herkent worden door jouw publiek dan wat dan ook. Gezichten die het publiek direct aankijken hebben de grootste emotionele impact op een internetsite, waarschijnlijk omdat de ogen het belangrijkste deel zijn van het gezicht. Wanneer het gezicht jou niet direct aan kijkt, maar bijvoorbeeld naar een product op de site kijkt, zal je blik daar automatisch naar toegetrokken worden (zie afbeelding).

Het is dus verstandig om gezichten van mensen te gebruiken. Je kunt daardoor ook gebruik maken van spiegelneuronen, die het gedrag van een ander spiegelen en kunnen overnemen. Door afbeeldingen of video’s te tonen met daarop lachende mensen die je product of dienst gebruiken, is de kans groot dat je publiek dit gedrag overneemt. Omdat dit een onbewust proces is, zal deze methode een zeer effectieve manier zijn om een positieve expressie op te roepen, omdat we dus glimlachen naar de lachende persoon van de afbeelding.

Tevens is de gezichtsuitdrukking tijdens het bekijken van jouw eigen website van invloed op het handelen en gevoel van je publiek. Het heeft zelfs invloed op hoe het publiek jouw product of dienst ervaart, aldus gedragspsychologe Susan Weinschenk in haar boek ‘100 things every designer needs to know about people’. Wanneer een tekst op jouw website onleesbaar is, zal een veel voorkomende en onwenselijke gelaatsuitdrukking plaatsvinden. Namelijk het knijpen met de ogen en fronzen van de wenkbrauwen. Dit kan op onbewust niveau tot negatieve emoties leiden. Zorg er dus voor dat een tekst makkelijk leesbaar en scanbaar is.