Terug naar overzicht

I’m fine but busy

Jenthe Furrer, 29 november 2017

We willen het allemaal maar niemand weet waar het te vinden is; geluk. Maar Mo Gawdat helpt ons hierin op weg. Vorige week was ik bij zijn masterclass, waarin hij sprak over geluk. Eén van de meest abstracte maar gewilde onderwerpen in het leven. Mo is vele jaren ingenieur geweest en heeft topfuncties bekleed bij Google. Hij bekijkt de problemen waar veel mensen in de hedendaagse maatschappij tegenaan lopen, op dezelfde manier als hij tijdens zijn werk deed. Het grootste probleem is volgens hem dat we niet meer weten hoe we gelukkig moeten zijn.

 

Geluk is onze standaard instelling

Het gekke is dat niemand ongelukkig geboren wordt. Maar toch gaat er, gaandeweg, iets mis en verliezen veel mensen dat zorgeloze gelukkig zijn. Hij vergelijkt het probleem met een machine, namelijk de mobiele telefoon. Onze standaardinstelling is gelukkig. Net als de telefoon, die werkt ook het beste in zijn standaardinstelling. De batterij gaat dagenlang mee en alles functioneert prima. Tot we allemaal apps gaan downloaden... Ineens moet de telefoon om een uur of 4 al in de oplader omdat hij het anders niet meer volhoudt tot in de avond. Zo werkt het, volgens Mo, bij mensen ook. Die apps, dat zijn onze waarden. Vaak hangen we verkeerde waarden aan, dat wil zeggen, waarden die ons meer energie kosten dan ze opleveren. We zijn altijd maar druk en besteden te weinig tijd aan dingen waar we nou echt gelukkig van worden. Vraag hoe het gaat en het antwoord luidt bijna altijd “I’m fine, fine but busy”. Terwijl we vaak helemaal niet “fine” zijn en soms niet eens “busy”. Dit weerspiegelt de set van waarden die we aanhangen en volgens Mo Gawdat zijn deze waarden nauw gerelateerd aan het probleem.

 

Vergelijking voor geluk

Mo ontwikkelde een vergelijking voor geluk. Kort samengevat zijn we volgens deze vergelijking gelukkig wanneer de gebeurtenissen in ons leven in gelijk zijn aan (of beter zijn dan) de verwachtingen die we van het leven hebben. 

Nu hebben we op de gebeurtenissen in ons leven niet heel veel invloed, maar wel op hoe we ze zien. Ook onze verwachtingen hebben we zelf in de hand. Hoe je deze vergelijking toepast om gelukkig te worden in het dagelijks leven, is nog een flinke puzzel. In zijn boek legt Mo uit hoe dit werkt. Zeker een aanrader dus!

 

De gelukkige consument

Deze kennis is natuurlijk ook te gebruiken als het gaat om de gelukkige consument! In dat geval heb je, als organisatie, namelijk invloed op zowel de gebeurtenissen (gerelateerd aan je organisatie) als de verwachtingen van de consument. Probeer realistische verwachtingen te scheppen. Claim je de beste koffie van de stad te hebben? Zorg dan dat je koffie ook écht van goeden huize komt. Zorg ervoor dat dat stressvolle winkelbezoek dat de consument verwacht, een aangename ervaring wordt. Dit kan door een prettige geur, passende muziek, of nét dat beetje extra aandacht. En verras de consument. Verwachtingen overtreffen is natuurlijk altijd goed!