Terug naar overzicht

Hoe motiveer je je werknemers?

Koen Munk, 18 mei 2017

 

Ik geef jullie even een beeld wat er heerst over de basismotivatie van mensen:

Wat doet men het liefst in zijn vrije tijd? Op het strand liggen met een Mojito, ‘Netflix and chill’, lekker uit eten, shoppen… Kortom, relaxen en geld uitgeven. Hoe krijgt men dat voor elkaar? Door genoeg geld te verdienen met werk dat men (te vaak) niet echt leuk vindt. Werken dus puur omdat het moet en omdat je anders geen leuke dingen kan doen.

 

Ben ik nu een beetje negatief? Misschien, maar toch blijkt uit onderzoek dat de meeste werkgevers het geven van salarisverhoging of financiële bonussen als enige effectieve manier zien om hun werknemers te motiveren.

 

Als ik dan kijk naar hardloopwedstrijden zoals ‘Mudmasters’ en ‘Strong Viking Obstacle’-runs, vraag ik me af of het zwoegen van 10, 20 of zelfs 30 km. nou echt gedaan wordt omdat het leuk is. Het is niet zo dat iedereen met een glimlach op zijn gezicht door de modder loopt te tijgeren. Het is zwaar en het is afzien, maar het is het waard! Waarom? Niet omdat we zo van ‘Mojito’s op het strand’ houden, maar omdat we graag succes hebben, doelen willen behalen en willen presteren.

 

Enkele onderzoekers van de University of Chicago zochten uit wat mensen (de)motiveert. Zo verdeelden zij in een experiment verschillende studenten over drie groepen en lieten zij ze korte verhaaltjes schrijven, waarbij zij per ingeleverd verhaaltje 3 dollar kregen. Op het moment dat de studenten in groep A hun verhaaltje klaar hadden, werd hen gevraagd hun naam erop te schrijven en het in te leveren. Vervolgens werd het door de onderzoeker gelezen en konden ze een volgend verhaaltje schrijven. De studenten in groep B kregen dezelfde opdracht, maar hoefden geen naam op te schrijven. Daarnaast werd het verhaaltje dat zij schreven op een stapel met andere verhaaltjes gelegd, zonder eerst gelezen te worden.In de derde groep, C was het nog erger; wanneer de studenten hun geschreven verhaaltje af hadden, konden ze het inleveren bij de onderzoeker. De onderzoeker stopte het verhaaltje daarna zonder te lezen in de papierversnipperaar en vroeg vervolgens of ze een volgend verhaaltje wilden schrijven.

 

Wat bleek uit de resultaten, is dat de studenten uit groep A maar liefst twee keer zo veel verhaaltjes inleverden als in groep C. Wat ook opviel, is dat groep B maar iets meer verhaaltjes inleverde dan groep C. Andermans prestaties negeren en geen enkel teken van waardering geven, blijkt dus de belangrijkste factor te zijn voor demotivatie. Deze factor is sterker dan de financiële beloning die ze voor de verhaaltjes kregen.

 

Dit bracht mij in gedachte op ‘de Eiertheorie’ (ja, echt). De Eiertheorie komt voort uit de jaren 50, toen cake-mix voor het eerst op de markt verscheen. Tegen alle verwachtingen in, viel de verkoop van dit handige product (enkel water toevoegen) erg tegen. De slimme verkopers van de cake-mix kwamen hierdoor op het idee om de melk en het ei uit het beslag te halen. Nu moesten de mensen meer werk verrichten om een lekkere cake tot stand te brengen. Dit zorgde voor veel meer voldoening en gaf hierdoor een sterke positieve impuls aan de sales.

 

Dezelfde onderzoekers hebben de Eiertheorie in een experiment toegepast. Ze lieten twee groepen studenten een origami vogeltje vouwen. Groep A kreeg een duidelijk stappenplan met instructies, terwijl groep B een hele vage omschrijving kreeg. Het resultaat? De vogeltjes van groep B waren duidelijk een stuk slechter gelukt dan die van groep A. Het interessante was echter, dat de mensen uit groep B hun vogeltje wel een stuk mooier vonden en zelfs verwachtten dat anderen die van hen ook mooier zouden vinden. De Eiertheorie is hiermee wederom aangetoond!

 

Wat ik met deze blog wil zeggen, is dat het huidige gedachte: ‘GELD = MOTIVATIE’, veel te kort door de bocht is. Werknemers hebben behoefte aan betekenis, creatie, uitdaging, identiteit en trots. Hier ligt dus een belangrijke uitdaging voor werkgevers om hun werknemers juist intrinsiek gemotiveerd te houden en hen het plezier in het werk niet te ontnemen door hen enkel extrinsiek te willen belonen.