Terug naar overzicht

Het zit in je genen

Wenda Linthorst, 16 april 2014

In een eerder blog schreef ik over de ‘niet te vergeten generatie’, de 50 plussers die een behoorlijk kapitaal hebben en een belangrijke bron van inkomsten zijn voor horeca en retail. Deze generatie is gemakkelijker te bereiken dan Generatie Y. Ze zijn de snelst groeiende generatie en hebben een grote invloed op hoe iedereen tegenwoordig winkelt. In 2017 zullen zij meer koopkracht hebben dan welke andere generatie ook. 

Wie zijn het

Misschien ben jij dat wel! Tenminste als je tussen 1980 en 1994 geboren bent. Deze generatie is de eerste die met internet is opgegroeid en die veel gebruik maakt van gadgets als smartphones. Met deze gadgets kunnen zij ten alle tijden ontwikkelingen bijhouden en dat is belangrijk, want zij zijn bang dat om iets te missen. Dit fenomeen wordt ook wel Fear of Missing Out (FOMO) genoemd. En heeft iedereen in de generatie dit? Welnee, maar we zijn op zoek naar patronen; wat kunnen we leren van hen en hoe kunnen we hen beter helpen. 

Veeleisend

Deze jonge groep is geen makkelijke doelgroep, maar wel een steeds groter wordende groep. Daarom is het belangrijk voor jou als ondernemer te weten wat deze generatie nu eigenlijk wil. 

1) Generatie Y verwacht van een product dat die in hun leven iets extra’s toevoegt of dat het makkelijker maakt. Een gewoon product is niet genoeg.

2) Neppe marketing trucjes werken niet bij deze groep. Als je iets aanbiedt dan moet het ook echt werken. Je kent vast het drankje Alcachofa van Tell Sell nog wel. Dit afvaldrankje zal niet zo snel door Generatie Y gekocht worden.

3) Generatie Y wil niet alleen beleving en entertainment op plekken waar zij moeten wachten. Waar zij ook zijn willen zij online en offline bezig gehouden worden.

4) Snelle keuzemogelijkheden, zodat zij geen tijd verliezen met zoeken. Dat betekent dat ze eigenlijk al weten dat je het product nog op voorraad hebt (ze hebben het online al gecheckt) en weten wat de verschillen zijn tussen de twee merken. Ze komen vaak doelgerichter in je zaak. 

Wat te doen

Het lijkt onmogelijk, maar jij als ondernemer kan echt inspelen op Generatie Y nu je weet wat deze generatie belangrijk vindt. Benadruk hoe jouw product iets aan het leven van de consument kan toevoegen en wees eerlijk over je producten, want ze geloven lang niet alles. Daarnaast kun je meer aan beleving en entertainment doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van tv’s met leuke relevante filmpjes of laat hen het product uitproberen. Maak het gemakkelijk voor de consument om voor een product te kiezen. Grapedistrict doet dit door aan te geven voor welke wijn zij moeten gaan, wanneer zij van zoete of fruitige wijn houden. Er zijn nog meer manieren om op Generatie Y in te spelen. Ben je hier in geïnteresseerd? Laat het mij weten via marleen.kanne@consumatics.nl.