Terug naar overzicht

Het perfecte plaatje

Nina Witvliet, 25 oktober 2017

Je kent het wel, je bent met vrienden of vriendinnen uit eten en het eten wat je hebt besteld wordt geserveerd. Meteen pakt de helft zijn of haar telefoon van tafel om even een foto te maken voor op Snapchat of Instagram Stories. Het lijkt alsof de helft van de tafel ineens niet meer geïnteresseerd is in zijn of haar omgeving of sterker nog, in de andere mensen aan de tafel. Maar is dat wel zo? Uit recent onderzoek blijkt dat het tegenovergestelde waar is.

 

Social media gebruik

Social media is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Zo heeft Snapchat alleen in Nederland al ongeveer één miljoen gebruikers, meer dan 2.1 miljoen mensen hebben Instagram, 2.6 miljoen mensen gebruiken Twitter, en 9.6 miljoen Nederlanders hebben een Facebook account. Op Instagram alleen al worden wereldwijd dagelijks wel meer dan 80 miljoen foto’s geplaatst! Dat we in een tijd leven waarin social media erg belangrijk is, is dus wel duidelijk. Alles wordt op social media geplaatst, of het nu foto’s van eten zijn, van vakanties in verre landen, een avondje uit met je liefde. Het is fijn om foto’s te hebben waar we naar kunnen terugkijken om even in onze gedachten terug te gaan naar dat leuke moment.

 

Foto’s maken zorgt voor meer plezier

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het maken van foto’s het plezier van positieve ervaringen vergroot. Hoewel het lijkt alsof iemand alleen maar aandacht heeft voor het maken van een foto en om hem op social media te plaatsen, is de aandacht van die persoon juist gefocust op de ervaring, met name op aspecten van de ervaring die de moeite waard zijn om vast te leggen. Het maken van een foto verbetert dus de betrokkenheid bij die ervaring, niks ongeïnteresseerdheid dus.

 

Maar niet altijd…

Dit gaat echter niet altijd op. Als de ervaring op zichzelf al heel plezierig is, wordt het door foto’s te maken niet nog leuker, maar ook niet minder leuk. De handeling van het nemen van een foto kan het plezier tijdens een ervaring ook verstoren, bijvoorbeeld als eerst de hele eettafel gereorganiseerd moet worden of als je in de brandende zon moet wachten in een rij toeristen voordat je op die ene perfecte spot met het mooiste uitzicht een foto kunt maken. Als de handeling van een foto maken de leuke ervaring dus heel erg stoort, heeft het maken van een foto geen toegevoegde waarde meer. Ook treedt het versterkende effect van foto’s maken op bij zowel positieve als negatieve ervaringen. Als je dus weer eens naar een verjaardag van je schoonfamilie moet die je eigenlijk niet zo leuk vindt, zal het maken van een foto het negatieve gevoel wat je die middag had alleen maar benadrukken. Misschien beter om even je Instagram niet te updaten dan dus…

 

In de praktijk

Zorg je er dus voor dat jouw winkel, hotel, restaurant, of gerecht er zo ‘instagram-waardig’ mogelijk uitziet, zodat dit het maken van foto’s uitlokt, dan kun je het plezier van je klanten vergroten! Of door bijvoorbeeld een photobooth in een restaurant of winkel te plaatsen. Aan het eind van een leuk diner of na een geslaagde shopsessie even in de photobooth om de herinnering aan een leuke avond of middag vast te leggen en de positieve ervaring wordt versterkt!

 

 

 

Diehl, K., Zauberman, G., & Barasch, A. (2016). How Taking Photos Increases Enjoyment of Experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 111, 119-140.

Newcom Research & Consultancy B.V. (2016). Nationale Social Media Onderzoek 2016. Geraadpleegd van: https://www.newcom.nl/socialmedia2016?page=socialmedia2016