Terug naar overzicht

Het onbewuste in de supermarkt

Brian Senol, 24 april 2018

 

Op een zonnige maandag stonden wij klaar voor wat een inspiratievolle middag beloofde te worden. We waren uitgenodigd door Erik Hemmes (Retail Adviseur en supermarkt expert) om hem te vergezellen op een middag waar hij zijn kennis en kunden wilde delen met ons. We hebben verschillende supermarkten bezocht en ik wil je een greep uit de inzichten geven die wij dankzij het enthousiasme en de expertise van Erik mochten opdoen.

Eerste indrukken

Toen we de eerste supermarkt binnen stapten werden we verwelkomd door de AGF-afdeling. Hier viel op dat we gemakkelijk over de schappen heen konden kijken waardoor we zicht hadden op een groot gedeelte van de winkel. Door de lage schappen kregen wij het gevoel dat we elke kant op konden die we wilden zonder voor verassingen te staan. Dit zorgde voor een positieve binnenkomst (nu vraag je je misschien af wat dan het effect is van hoge schappen, hier kom ik later in de blog op terug).

Ook viel het ons op dat er bij het presenteren van de groenten veel gebruik gemaakt werd van natuurlijke producten (houten bakken op de foto). Dit zorgde ervoor dat wij de producten als verser ervaren. Alsof ze net van het land afkomen.

Leuk weetje tussendoor; de meeste supermarkten hebben de kassa’s links van de ingang. We zijn namelijk geneigd om rechts aan te houden en zo lopen we dus eerst een groot gedeelte van de supermarkt rond voordat we bij de kassa’s komen.

En op naar de rest van de winkel! Toen we langs de broodafdeling liepen merkte Erik op dat supermarkten steeds meer willen uitstralen dat ook zij verse producten verkopen, met name brood. Dit doen zij door ons (de consument) een volledige blik te laten werpen op de plaats waar zij hun broden bakken. En het werkt, wanneer ik de medewerkers bezig zie en de geur van versgebakken brood ruik loop ik altijd even langs om te kijken of er wat lekkers tussen zit.

 

 

Graaien naar acties

Door de gehele supermarkt kwamen we tafeltjes tegen waarop verschillende producten die in de actie waren stonden uitgestald. Zo was er een tafel waarop verschillende kazen lagen die in de aanbieding waren en op diezelfde tafel lagen ook flessen wijn uitgestald. Want ja, als je een Frans kaasje koopt voor bij de borrel dan komt een fles wijn natuurlijk ook wel van pas! Erik vertelde dat supermarkten veel gebruik maken van dit soort combinaties. Zo worden koffie- en theeproducten vaak gekoppeld aan koek omdat deze vaak samen geconsumeerd worden. Dit kan zorgen voor een stijging van wel 20% in verkoop! Dit is niet de enige manier hoe de actieproducten gepresenteerd werden. Toen we verder liepen kwamen we in de ‘hoofdstraat’ van de winkel. Deze was breed en in het midden stonden om de paar meter bakken waarin actieproducten te vinden waren. In tegenstelling tot de tafels leek het net of de producten er maar ingegooid waren en het oogde erg slordig. Dit was echter de bedoeling, doordat het slordig lijkt worden we uitgenodigd om lekker te graaien naar producten.

 

Hoge schappen en het gebruik van kleur

Ik heb je verteld dat lage schappen ervoor kunnen zorgen dat we ons vrijer in de winkel voelen. Wat is dan het effect van hoge schappen? In de tweede supermarkt die we bezochten waren de schappen zo hoog dat je er bijna niet overheen kon kijken. In eerste instantie zou dat een gevoel van claustrofobie kunnen geven, maar hier was goed rekening mee gehouden door een breed looppad te maken. We konden nu weliswaar niet over de schappen heen kijken maar we hadden alle ruimte om ons vrij te bewegen door het pad. Dit zorgde ervoor dat we ons ook hier op ons gemak voelden. Je kan dus voor hoge of lage schappen kiezen maar houdt er rekening mee dat je gast zich niet opgesloten gaat voelen. 

And last but not least, de kleuren van de koelingen. Kijk maar eens in je eigen supermarkt, de kans is groot dat de koelingen grijs of wit zullen zijn. Je kan je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de uitstraling van de winkel en de producten die in de koeling staan. Wij zijn het volgende tegengekomen:

Zoals je op de foto ziet maakt deze supermarkt gebruik van twee varianten. Een zwarte en grijs/witte koeling. De producten komen mooier uit in de zwarte koeling en het oogt stijlvoller. De zwarte koeling nodigt meer uit om een blik op te werpen dan de grijs/witte koeling.

 

Erik, bedankt voor je enthousiasme! Het was een dag waarin we ontzettend veel geleerd hebben. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over Erik zijn expertise? Kijk dan op zijn website! http://www.erikhemmes.nl/