Terug naar overzicht

Het geheim achter de kleur van het product

Brian Senol, 19 februari 2018

 

Mij kan je echt blij maken met een vers fruitsapje! Een lekkere sinaasappelsap in de ochtend om de dag mee te beginnen. Toen ik laatst in de supermarkt bij de sappen stond, op zoek naar zo’n heerlijk drankje, viel mij wat bijzonders op. Al de sappen hadden hele natuurlijke kleuren. Ergens verbaasde mij dit niet, want ja doorzichtige sinaasappelsap is toch een beetje gek, maar aan de andere kant werd de onderzoeker in mij wakker. Ik wilde hier meer over weten!

Uit recent onderzoek is gebleken dat wij de smaak van voedsel of dranken associëren met de kleurintensiteit van het product. Het blijkt dat wanneer de kleurintensiteit van een product hoog is wij dit product als lekkerder ervaren ondanks dat wij dit product nog niet eens geproefd hebben! Door de kleur van het product te zien, denken wij al te weten hoe het product zal smaken.

Hoe hoger de kleurintensiteit, hoe hoger onze bereidheid daarnaast bleek om een product te kopen! Andersom is dit natuurlijk ook waar. Wanneer de kleurintensiteit van een product lager is, zijn we minder bereid om dit product te kopen. Dit verklaart misschien mede waarom ik eerder een sapje koop dan een flesje saai kleurloos water.

Daarbij komt dat wanneer je ervoor zorgt dat een product een natuurlijke kleur heeft deze als gezonder wordt gezien. Een natuurlijke kleur wilt zeggen een kleur die niet door de mens is aangebracht maar door de natuur zelf. Dus wanneer je een aardbeienvlaai verkoopt zou deze van nature een rode kleur moeten hebben. Wil je dat jouw producten als gezond ervaren worden? Blijf dan vooral bij de natuurlijke kleur.

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over het kleuren van je dranken? Lees dan dit artikel: http://www.foodbusinessnews.net/articles/news_home/Business_News/2018/02/Overcoming_the_complexities_of.aspx?ID=%7bD9AAE5AB-68C5-4CB3-ACCB-A959AD5AEDA4%7d