Terug naar overzicht

Gouden tips in observeren voor inspiratie

Wenda Linthorst, 13 maart 2015

De volgers van Twitter en Facebook zien dat ik nogal eens in steden op inspiratietour ben. In Nederland, maar ook daarbuiten. Deze week was ik van maandag tot woensdag in Dublin voor het neerzetten van een workshop voor horecaondernemers van het Goed Getapt programma van Heineken. Dat gaat in april starten dus we zitten nu volop in de voorbereidingen!

Meer dan 25 locaties zijn bezocht, gedocumenteerd en hier hebben we eigenaren of managers gesproken. Dat betekent dat je in korte tijd moet zien wat de goede elementen zijn van een zaak.
Graag neem ik jullie even mee in hoe je kunt observeren, zodat je zelf ook elke dag ideeën opdoet.

Gouden tips om beter te observeren

  1. Maak een kort lijstje wat je wilt zien. Na 3 bezoeken weet je dit uit je hoofd
    Een van de dingen waar ik altijd op let, is het gebruik van de zintuigen. Daarnaast heb ik meer dan 60 punten die belangrijk zijn, maar die zal ik je besparen.
    Vertaal dit naar je eigen organisatie. Is het voor jou belangrijk hoe digitale media gebruikt wordt? Neem dit dan mee. Wil jij weten hoe je het gemakkelijker kunt maken voor je klant? Neem dit dan mee.
  2. Ga uit eten en ga shoppen. Buiten vind je de ideeën!
    Dit is gemakkelijk; je moet vaak ergens zijn. Klinkt logisch, maar hoe vaak ga je uit eten? Hoe vaak ga je ergens naar toe om ideeën op te doen? Fiets in het weekend bewust de stad in om een boodschapje op te halen. Haal je kaas bewust bij de kaasboer en niet bij de supermarkt. Ook dit moment is een observatiemoment. Eens per week moet wel haalbaar zijn toch?
  3. Beleef het in je eentje
    Ga gerust samen met de manager, collega of je partner naar binnen, maar loop ook altijd alleen een rondje.
    Je wordt snel verleid om het bezoek samen te doen. Dan loop je naar buiten en heb je meestal weinig details gezien. Of jouw gezelschap heeft iets gezien en wijst jou daarop. Dat maak je dan soms groter dan het is. Loop ook altijd alleen een rondje.
  4. Maak foto’s
    I-DE-AAL die telefoons van tegenwoordig. Ik schiet wat af met mijn camera. Dat laat je details onthouden.
  5. Schrijf ideeën meteen op als je naar buiten loopt
    Als je een dag later pas iets opschrijft, ben je de kleine elementen vergeten. Dan weet je nog wat grote lijnen, maar niet meer precies dat de blower bij binnenkomst heel hoog stond en je daardoor sneller doorliep. Ik noteer alles meteen op mijn tablet, maar het kan ook op je telefoon of in je agenda bijvoorbeeld.
  6. Sta stil bij elk beslismoment van de klant. Ga al je zintuigen langs
    Stel dat ik voor een zaak sta, zeg ik niet ‘oh dat ziet er mooi uit’, maar ik ga bewust langs wat ik zie. Wat voor stickers zitten er bij de deur? Hoe presenteren ze hun naam? Dat doe ik met alle zintuigen. Als ik naar binnen loop doe ik dit ritueel gemiddeld 5 keer. Dit is op plekken waar de gast een keuze moet maken. Ga ik links of rechts? Kies ik de promotie of het ‘normale’ product?
  7. Kijk en luister naar de andere klanten. 
    Altijd minimaal drie andere klanten observeren. Wat kopen ze? Wat voor mensen zijn het? Wat hoor je ze zeggen? Snappen ze iets niet? Dat is een bere-interessante informatiebron.

Heb je ideeën opgedaan? Overleg het dan met collega’s of ga er zelf mee aan de slag. Binnen twee weken moet je er iets mee doen, anders gaat het vervagen. Deel met elkaar wat het effect van deze – kleine- aanpassing is. Enne…. Observeren kost je steeds minder tijd voor zelfs een beter resultaat, dus om het even Engels te houden …. it definately pays off!!