Terug naar overzicht

Nog een lekker pepermuntje erbij?

Kimberley Prenger, 13 februari 2018

In restaurants is het vaker regel dan uitzondering; een pepermuntje of snoepje bij de rekening, een amuse van te voren, een borrelglaasje na het dessert. Het is natuurlijk leuk, al die gratis kleinigheidjes, maar waarom wordt dit eigenlijk gedaan?

Iets terug willen doen

Er zijn verschillende psychologische principes die ons beïnvloeden als we deze kleine cadeautjes ontvangen. Eén van deze principes is wederkerigheid. Het zit diep in onze wortels om iets terug te willen doen als we iets krijgen van iemand. Zowel iets kleins als het krijgen van een complimentje. Als het ontvangen van een aperitiefje.

De wederkerigheid kan zich uiten in de volgende keer weer terugkomen bij hetzelfde restaurant omdat je daar eerder zo’n leuk complimentje hebt gekregen. Maar ook kan het ertoe leiden dat we meer fooi geven. Uit onderzoek blijkt dat er meer fooi wordt gegeven als er een chocolaatje of pepermuntje wordt aangeboden bij de rekening, namelijk 17.1% van de rekening in tegenstelling tot 15.3% als er geen ‘cadeautje’ wordt gegeven. Ook is gebleken dat meerdere chocolaatjes zorgen voor meer fooi. Verder helpt het om gasten hun eigen extraatje te laten uitkiezen. Ze zijn dan over het algemeen tevredener en gaan gelukkiger de deur uit. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat de kans groot is dat de gast terugkomt om nogmaals te komen eten.

De laatste indruk blijft hangen

Een ander principe is het ‘recency effect’. Dit houdt in dat je het meest beïnvloed wordt door iets wat je als laatste hebt gezien of gehoord. Het is dus belangrijk om te zorgen dat er een positieve laatste indruk wordt achtergelaten en dat de gast met een grote glimlach het restaurant uitloopt. En wat werkt dan beter dan een onverwacht presentje?

Daarnaast is bewezen dat bij het betalen dezelfde delen in de hersenen actief worden als bij het ervaren van pijn. Betalen doet dus echt pijn, en niet alleen in de portemonnee! Door na het betalen een kleinigheidje aan je gast mee te geven, zorg je ervoor dat je de pijn van het betalen wegneemt. Je geeft de gast een laatste goede indruk mee waar de gast jou aan zal herinneren.

 

Plassmann, Hike, Nina Mazar, and Antonio Rangel (2011), “Is Paying Painful?: Neuropsychological Underpinnings of Abstract and Somatosensory Costs During Consumer Decision Making,” Advance in Consumer Research, 39, 146-147

Strohmetz, D. B., Fisher, R., Rind, B., & Lynn, M. (2002). Sweetening the tip: the use of candy to increase restaurant tipping. Journal of Applied Social Psychology, 32, 300-309.