Terug naar overzicht

De rol van koffie voor werknemers

Irene Tuijp, 13 september 2019

Maandagochtend de dag niet kunnen beginnen zonder het gepruttel van de koffiemachine. Veel mensen zullen het herkennen, zeker op de werkvloer. Sommige bedrijven kiezen er zelfs voor om al deze kopjes koffie te faciliteren voor hun werknemers. Maar wat zijn nou eigenlijk de effecten van al die kopjes koffie?

 

Effecten van cafeïne 

Hoe langer je wakker bent, hoe vermoeider je je voelt. Dit komt door adenosine: een stofje in de hersenen dat gedurende de dag toeneemt waardoor de hersenactiviteit afneemt en je moe wordt. Tijdens het slapen neemt deze stof weer af en voel je je, totdat de stof weer toeneemt, alert. Cafeïne verminderd de werking van adenosine. Hierdoor voel je je na het nemen van een kopje koffie minder moe en alerter.

Een nadeel is dat het lichaam steeds meer adenosine gaat aanmaken en meer cafeïne nodig heeft om het vermoeide gevoel tegen te gaan. Wanneer deze vermoeidheid gecompenseerd wordt door meer koffie te drinken, kunnen er andere symptomen optreden, zoals rusteloosheid en hoofdpijn. Daarnaast kan het moeilijker zijn in slaap te vallen, waardoor je ’s ochtends moe wakker wordt en overdag weer meer koffie nodig hebt.

 

Koffie drinken op de werkvloer

Naast de nadelen kent koffie ook vele voordelen. Een van de voordelen is het houden van een koffiepauze waarin collega’s de tijd hebben om over het werk te praten en sociale steun te zoeken. Zeker bij emotioneel belastend werk is dit belangrijk. Bij een persoonlijk gesprek tijdens werktijd kan stoom afgeblazen worden en dit kan een positief effect hebben op de productiviteit.

Daarnaast verhoogt koffie de concentratie en de energie van werknemers. Zo blijkt dat de reactietijd sneller werd nadat iemand een of meer kopjes koffie gedronken had. Opvallend was dat het niet uitmaakte of er 1,2 of 3 kopjes koffie gedronken werden, de effecten waren hetzelfde.

Een kopje koffie kan dus bijdragen aan het vinden van sociale steun en kan soms net dat extra beetje energie geven. Maar om hoofdpijn en slapeloosheid te voorkomen is het misschien toch goed om af en toe een ander drankje te kiezen tijdens de pauze.

 

Literatuur

Honcoop, S. (2 september 2014) Wat doet koffie met ons brein? Geraadpleegd van https://newscientist.nl/blogs/wat-doet-koffie-met-ons-brein/

Robelin, M., Rogers, P. –J. (1998). Mood and psychomotor performance effects on the first, but not of subsequent, cup-of-coffee equivalent doses of caffeine consumed after overnight caffeine abstinence. Behavioural Pharmacology, 9, 611-618.

Stroebaek, P. (2013)Let's Have a Cup of Coffee! Coffee and Coping Communities at Work. Geraadpleegd van https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/symb.76

Voedingscentrum. (z.d.) Cafeïne. Geraadpleegd van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

Waber, B., Olguin, D., Kim, T. & Petland, A. (2010). Productivity Through Coffee Breaks: Changing Social Networks by Changing Break Structure. (Massachusetts Institute of Technology). Geraadpleegd van https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1586375