Terug naar overzicht

De psychologie van kleur

Thomas van Straaten, 22 september 2015

Kleuren hebben een grote invloed op hoe we ons voelen. Een zachtgroene kamer kan geruststellend en ontspannend werken. Een knal-oranje ruimte activeert en geeft energie. Dergelijke psychologie begint langzaam maar zeker mainstream te worden, nu bijvoorbeeld scholen specifieke kleurstellingen kiezen die bevorderend werken op concentratie en leervermogen. De psychologie achter de invloed van kleuren is echter niet zo eenvoudig als vaak gedacht wordt. We nemen een kijkje in de wereld van kleurpsychologie!

Je kent vast en zeker de fameuze tabellen met kleuren en hun betekenissen. Roze staat voor liefde, rood voor passie, blauw voor intelligentie en ga zo maar door. In veel gevallen klopt dit natuurlijk ook. Met Valentijn kleurt alles roze, terwijl het logo van een advocatenkantoor eerder blauw zal zijn dan rood. Duidelijk.

Kleuren hebben dan ook een sterke signalering- en herkenningsfunctie. Denk bijvoorbeeld even aan tandpasta. Welk merk je ook kiest, vrijwel elke tube is een combinatie van witte, blauwe en groene tinten. Deze kleuren worden veelal geassocieerd met schoon, zuiver en betrouwbaar. Waarden die je graag terugziet in jouw tandpasta!

Een ander voorbeeld is het rood van karnemelk ten opzichte van het donkerblauw van volle melk en lichtblauw van halfvolle melk. Herkenningskleuren die over de verschillende merken heen gehanteerd worden. Deze associatie is zo sterk ingebrand in onze collectieve beeldvorming, dat halfvolle melk in rode verpakking zelfs uitermate onaantrekkelijk is. Pas op trouwens wanneer je op vakantie bent, deze kleurcodes zijn niet internationaal van toepassing!

Ook prijs- en kwaliteitsniveau wordt vaak geassocieerd met kleur. Signaalkleuren zoals geel, rood en oranje worden vaak aan aanbiedingen en goedkoop gekoppeld. Blauw, paars en goud zijn juist weer kleuren die een hoge prijsperceptie teweeg brengen.

Doordat kleur zo helder en duidelijk wordt toegepast, is het verleidelijk te denken dat de kleurbetekenis-tabellen de volledige waarheid vertellen. Niets is echter minder waar. De betekenis van een kleur is totaal afhankelijk van de context.

Zo lanceerde Colgate enige tijd geleden een tandpasta in een knalrode tube. Een gedurfde keuze! De begeleidende televisie commercials toonden hippe jonge meiden die de whitening tandpasta als onderdeel van hun beauty-routine gebruikten. Colgate had van een noodzakelijk verzorgingsproduct een aantrekkelijk beautyproduct gemaakt. Briljant toch?

Je ziet direct dat de gevestigde kleurregels uit het raam gaan. Geen wit, blauw, groen als categorie-indicator. En rood als kleur voor een premium product. Weg houvast!

Kleurpsychologie is dan ook goed bruikbaar als gidslijn, maar moet absoluut niet als wetboek gehanteerd worden. Soms is het een kwestie van proberen en testen of een kleur het effect heeft dat je nastreeft. En dat testen…daar is Consumatics dan weer gespecialiseerd in!