Terug naar overzicht

De etiquette van het etiket (Marianne van de Water)

Brian Senol, 12 december 2017

Marianne van de Water verzorgt Business Development bij Consumatics.
Na bij verschillende werkgevers in de vastgoed gewerkt te hebben wist Marianne het zeker: het vastgoed paste haar als een warme jas. Met haar ervaring en passie voor bellen krijgt Marianne zelfs de grootste tegenstanders van koude acquisitie enthousiast.

 

Op Safari


Onlangs was er een safari met een aantal foodies #homies
Snap je het nog…? Het lijkt wel geheimtaal als ik dit zo schrijf. Ik zal het even toelichten...
De safari (ontdekkingsreis) was in Haarlem en behalve een hond aan de lijn en een kat voor het raam heb ik geen inheemse dieren gezien. De foodies waren de gasten die deelnamen aan de safari en allemaal uit de food sector kwamen. We gingen met elkaar op pad om te kijken hoe het met de verwencirkel in de winkels gesteld is. In dit geval, bekeken we winkels die iets met eten te doen hadden. Superleuk om te ontdekken hoe het in de winkels nog beter kan bij het toepassen van de verwencirkel. Wil je weten wat dat is, dat leg ik je graag eens uit. Het is in ieder geval iets wat heerlijk bij mij past, ook aan de telefoon.

Gaandeweg kwam ik in gesprek met de mannen van wijnbedrijf LFE. Hun functies, (Trade Marketing Manager en Product Developer. En, hoe bijzonder, het aspect waarmee de Product Developer zich veel bezig hield was niet de wijn. Maar…de verpakking , de kleur van de fles, de dop of kurk, de doos en voor al: het ETIKET.

Door mijn betrokkenheid bij Consumatics snap ik natuurlijk als geen ander dat het om kleine dingen draait die invloed hebben op het (koop-) gedrag van de consument. Zo spraken we over het etiket. Consumatics houdt zich onder meer bezig met het uittesten en adviseren hoe deze elementen er uit moeten komen te zien om in te spelen op die consumenten.

Het verschil in etiket

Er was iets wat mij direct opviel. Het etiket van vroeger is niet meer het etiket van nu. Er komen hele andere aspecten bij kijken. Jij als consument wil alleen maar weten is de wijn lekker of niet. En hoe weet je dat dan? Bij de supermarkt is een fles anders als bij Gall en Gall of de slijter. Wanneer ik in de supermarkt ben laat ik me leiden door prijs, en kies ik voor iets makkelijks, een goede doordrinker. Dan kijk ik zelf naar het smaakbordje wat erbij hangt. Ik houd van vol en robuust. Maar als ik vrienden krijg met een goede kijk op wijn ga ik meestal toch naar de slijter om een bij het menu passend arrangement te creëren. Let ik dan op het etiket? Nee, dan laat ik me adviseren. Ben ik bij de Albert Heijn en kijk naar al die flessen om te kiezen, kijk ik dan naar het etiket? Ja, en ik betrap me er op (nu dus) dat mijn voorkeur uitgaat naar een modern etiket iets met zomers/zonnigs strand erop (als of dat met wijn te maken heeft) of iets met Water (hoe kan het ook anders) en dat ik absoluut geen oog heb voor het jaartal en nog niets eens hoef te weten uit welk domaine het is. Inmiddels weet ik wel een beetje het verschil van een Chardonnay, Merlot, Malbec of Chablis. Het was bijzonder het verhaal te horen van de product developer en zijn kijk op wijn en vooral alles daar omheen. Belangrijk was exclusiviteit. En dat kan ik begrijpen. Dat vind ik zelf ook fijn! Hoe kijk jij naar het etiket?

Zou je het leuk vinden om ook deel te nemen aan een safari? Check dan deze link: https://www.consumatics.nl/nl/agenda/eerste-safari-van-2018