Terug naar overzicht

Creëer bevlogen teams voor meer geluk en succes  

Kimberley Prenger, 16 mei 2018

 

Blije medewerkers leiden tot blije klanten. Dit verband is intussen in verschillende onderzoeken aangetoond. En zitten je medewerkers niet goed in hun vel? Dat kan zorgen voor (mentaal) verzuim, minder bevlogenheid, verminderde werkkwaliteit en soms zelfs burn-out verschijnselen. Dit heeft gevolgen voor de omzet; Medewerkers die gelukkiger zijn en vaker lachen verkopen namelijk meer en beter. Maar, hoe zorg je dat je medewerkers enthousiast zijn? 

Natuurlijk is er geen wondermiddel die ervoor zorgt dat in één keer al je medewerkers bevlogen zijn. Het zit hem juist in een combinatie van verschillende factoren. Consumatics heeft afgelopen jaren in het diepste geheim samen met Management Class de 5C Methode van de Employee Journey ontwikkeld. Breinkennis en psychologie zetten we dus in voor medewerkerstrajecten. Intussen mag het naar buiten en delen we vol trots alvast enkele inzichten! Hier komen alle factoren die invloed hebben op bevlogenheid samen. De 5C Methode staat voor: Character, Capacity, Competence, Culture en Context. 

 

Character gaat om het karakter van de medewerkers. Wat hierbij van belang kan zijn, zijn zaken als: Is de medewerker veerkrachtig? Introvert of extravert? Man of vrouw? Durven zij collega’s om hulp te vragen? En weten zij andere werknemers te motiveren en te enthousiasmeren, waardoor de gezamenlijke prestatie ook verbeterd wordt? Persoonlijkheid van de medewerkers is namelijk een belangrijk onderdeel van bevlogenheid. Afhankelijk van de visie van het bedrijf is er profiel te maken van de verschillende persoonlijkheden die het bedrijf versterken. Dit helpt bij het werven van medewerkers en maakt duidelijk waarom sommige medewerkers beter in hun vel zitten dan andere. 

Onder Capacity valt de omgeving van medewerkers, maar ook de leiderschapsstijl van een leidinggevende. Goede communicatie vanuit de leidinggevende zorgt bijvoorbeeld voor een stijging van medewerkersbetrokkenheid van 32%(!). Ook omgevingsfactoren hebben veel invloed: Zo kan een lavendelgeur interpersoonlijk vertrouwen verhogen. Brian legt in zijn blog ‘Gestimuleerd werken’ meer uit over de invloed van omgevingsfactoren tijdens kantooruren. 

Als laatste voorbeeld beschrijf ik graag Culture. Hier gaat het om de cultuur binnen een team of organisatie. Van alle redenen om niet loyaal te zijn naar een werkgever toe is nummer één (met 43%) een slechte werkcultuur. Consumatics weet hoe je cultuur in beeld kan brengen zonder talloze lange vragenlijsten én hoe je dit -onbewust- kunt doorvoeren in organisaties. De kleine details, van de tekst op de koffiebeker tot de openingszin van de receptioniste: Een cultuur is op talloze manieren uit te dragen. En door dit op de juiste manier, hoeveelheid en frequentie te doen, kan dit leiden tot groei in de organisatie. 

 

Producten

Wil je alvast iets meer weten van de Employee Journey? Start dan met de Mini-break. Dit is een interactieve inspiratiesessie waar je op de hoogte gebracht wordt van de nieuwste inzichten op het gebied van bevlogenheid. Met deze inzichten kun je direct zelf aan de slag binnen je eigen bedrijf. 

In de Ontdekkingsreis komt er een expert langs in jouw bedrijf die een scan maakt van de huidige situatie en bekijkt waar er op de korte termijn kansen liggen voor bevlogen medewerkers. Deze expert zal de (omgevings-)factoren in kaart te brengen die van invloed zijn op de bevlogenheid van jouw medewerkers. Wetenschappelijke kennis gericht op het onbewuste van o.a. bevlogenheid, omgevingsfactoren, communicatie en teamverband zijn hiervoor de basis. Daarnaast worden er een aantal dieptegesprekken afgenomen en een Employee Model Canvas met de directie gedaan. Hiermee komen we tot een uitstekend startpunt van de reis en geven we meteen concrete adviezen om met (kleine) stappen al (grote) effecten te behalen.

Tijdens de Expeditie wordt er een team bevlogen “captains” benoemd binnen de organisatie. Deze medewerkers worden opgeleid en doorlopend geprikkeld om in hun team voortdurend de bevlogenheid te voeden. Ook krijgen zij een kalender vol “refuel moments”: Momenten die de bevlogenheid doen toenemen. Denk hierbij aan inspiratiesessies, verrassingselementen of bijvoorbeeld een award-uitreiking voor bevlogen medewerkers. Daarnaast gebruiken wij de Happiness Barometer om in kaart te brengen hoe de veranderingen verlopen, zodat je precies weet hoe goed de stappen die gezet worden werken in jouw organisatie. 

Het laatste product is de Droomreis. Tijdens de Droomreis worden de huidige bedrijfsinitiatieven geïntegreerd in één duidelijke ‘roadmap’. De 5C’s worden uitgewerkt voor jouw organisatie, zodat je een op maat gemaakt plan krijgt voor jouw medewerkers. Uiteraard worden alle effecten gemeten en wordt zo een krachtig fanprogramma gecreëerd voor de optimale Employee Journey en daarmee een hogere medewerkersbevlogenheid en ook een hogere klanttevredenheid!

 

Intussen zijn er al diverse organisaties gestart met de programma’s. Wil jij ook advies voor meer geluk bij medewerkers en daardoor succes voor je organisatie? Neem contact op met Consumatics, via:

+31(0)20 2619106

Of mail naar: info@consumatics.nl

Of kijk op: https://employee-journey.com/

 


Spinelli, M. A., & Canavos, G. C. (2000). Investigating the relationship between employee satisfaction and guest satisfaction. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41(6), 29-33.

Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Van Rhenen, W. (2009). How changes in job demands and resources predict burnout, work engagement, and sickness absenteeism. Journal of Organizational Behaviour, 30, 893-917.