Terug naar overzicht

Carista zorgt voor waardevolle momenten in ouderenzorg

Wenda Linthorst, 19 januari 2016

Het concept Carista van Jacobs Douwe Egberts creëert de sfeer van thuis

Utrecht, 14 januari 2016 – JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) Professional Nederland lanceert vandaag het nieuwe Carista-concept. Met de Carista wil JDE een positieve bijdrage leveren aan de kleinschalige ouderenzorg in Nederland. Door vrijwilligers in te zetten als Carista’s, komt er meer tijd en aandacht voor het dagelijkse koffie- en theemoment binnen zorginstellingen voor (dementerende) ouderen.

Vanaf mei 2015 is Consumatics samen met haar partner Brandvitamins aan de slag gegaan met een concept voor de zorg. Er is gestart met een kwalitatief onderzoek bij zes relaties van Jacobs Douwe Egberts. Er is gebleken dat verzorgenden in kleinschalige zorginstellingen door toenemende bezuinigingen echte duizendpoten zijn geworden. Naast de dagelijkse zorg voor de bewoners houden ze zich bezig met huishoudelijke en administratieve taken. Tijd voor een kop koffie en een praatje met de bewoners is er lang niet altijd. Ook blijkt dat koffie en thee juist heel belangrijke en vertrouwde zaken zijn voor (dementerende) ouderen. De behoefte van deze groep aan echte aandacht is groot, maar de tijd om die aandacht te geven schaars.
 

Waardevol thuisgevoel

Om meer aandacht te geven aan de bewoners in de zorg is het Carista concept ontwikkeld door Brandvitamins. Een Carista is een vrijwilliger die met behulp van koffie, thee en aandacht zorgt voor een waardevol en warm moment en een thuisgevoel voor bewoners van kleinschalige zorginstellingen. Dit doet de vrijwilliger met behulp van een speciale Carista-box bestaande uit spelletjes, muziek van vroeger en nostalgische verhalen. Sander van der Linden, marketing directeur JDE Professional: “De combinatie van goede koffie en thee met aandacht van de Carista maakt daadwerkelijk een verschil, dat bleek al snel uit de pilot die uitgevoerd werd. Dat wij op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de zorg, vind ik heel bijzonder. Wij weten als geen ander dat goede koffie en thee dagelijkse momenten waardevoller maken. Dat is dan ook het uitgangspunt geweest bij de ontwikkeling van het Carista-concept; hoe maken we de dag van een oudere in de kleinschalige zorg waardevoller.”

Naast de tools voor Carista’s helpt JDE Professional de organisaties ook met praktische handvatten hoe zij bestaande vrijwilligers kunnen activeren en nieuwe vrijwilligers aan de organisatie kunnen binden.

Pilot

Vervolgens is er een test geweest op meerdere locaties. Hier is de kwaliteit van leven gemeten, het plezier, de aandacht die ervaren wordt en of mensen uitkijken naar het koffiemoment. De pilot van Consumatics vond onder meer plaats bij Zorgorganisatie Pennemes in Zaandam, die ook een belangrijke rol speelde bij de inhoudelijke ontwikkeling van het Carista-concept. Wim Heijboer, Manager Hoteldiensten van Pennemes: “Het Carista-concept laat zien dat er kansen liggen als de zorg en het bedrijfsleven elkaar helpen. Tijd en mankracht worden schraler in de zorg, dat merken we hier elke dag. Een Carista biedt uitkomst. Dit concept raakt de kern van waar het écht om gaat in de zorg: aandacht. Dat is het allerbelangrijkste voor een mens.”Uit de pilot van Consumatics bleek dat bewoners gelukkiger zijn tijdens het koffiemoment, dat er meer wordt uitgekeken naar een koffiemoment met een Carista en dat bewoners zich dankzij een Carista meer op hun gemak voelen tijdens het koffiemoment.”

Ook De Zorggroep in het Limburgse Horst aan de Maas deed mee aan de pilot. “Onze bewoners zitten veel op hun kamers. Het is de uitdaging ze naar de gezamenlijke Buurtkamers te krijgen”, legt Heleen Veelen, Horecateam van De Zorggroep uit. “Een waardevol koffiemoment is een goede trigger voor ze. Helemaal als ze in hun kamer opgehaald worden en met de extra handjes die Carista’s bieden, wordt dat haalbaar. Tijdens de pilot gingen onze eigen vrijwilligers aan de slag als Carista’s. Zij verzorgden elke vrijdagochtend een tweede koffiemoment van de week, in de Buurtkamers. Een succes!”

Het Carista-concept zal de komende maanden uitgerold worden binnen Nederland. Het team van Consumatics is trots dat we hebben mogen bijdragen aan dit programma voor de zorg. Zie hieronder een video die het gevoel van de Carista overbrengt!