Terug naar overzicht

Black Friday

Noa Sol, 17 december 2018

Waarom kopen we massaal spullen op Black Friday?

 

Het zal je niet ontgaan zijn, 23 november was het weer zover: Black Friday. De kortingen werden om je oren geslingerd en er was geen ontkomen meer aan. Maar waarom brengt deze dag heel Nederland in beweging? Vanwege de scherpe kortingen natuurlijk hoor ik je denken, maar is dat wel zo?

 

Schaarste

Kortingen roepen een gevoel van schaarste op waardoor we niet meer helder kunnen nadenken. Wanneer je een gele sticker op een kleding stuk ziet wil je het opeens heel graag hebben, terwijl je er zonder sticker niet naar om zal hebben gekeken, herkenbaar? Dit komt omdat het primaire en instinctieve denkgedrag naar de voorgrond worden gebracht en het rationele denkgedrag eventjes uitgeschakeld wordt.

 

Gevoel van verliezen

Daarnaast is de aanbieding aan 1 dag gebonden, namelijk de vrijdag. Hierdoor krijgen wij het gevoel dat we deze kans met beide handen moeten aangrijpen. Het gaat dus eigenlijk niet om het product zelf maar om het gevoel van het verlies wanneer we het product niet meer kunnen krijgen (Cialdini). Het zou natuurlijk zonde zijn wanneer je hetzelfde product over een week wilt kopen en de korting niet meer geldig is.

 

Als laatste is de voorraad beperkt wat ook een gevoel van schaarste creëert. Teksten als: OP=OP & ‘zolang de voorraad verstrekt’ brengen het gevoel naar boven dat je snel moet handelen.

 

Eerst verhogen, dan korting

We kunnen wel concluderen dat de combinatie van tijdsdruk en de scherpe kortingen mensen wild maken. Maar zijn die kortingen wel echt zo scherp?

 

Uit onderzoek van de consumentenbond (Martens & Ploeg, 2018) is gebleken dat veel winkels hun prijzen vlak voor Black Friday flink omhoog gooien, waarna ze over dit bedrag een ‘fikse’ korting geven. Stel je voor, eerst was een product 100,-. Ze verhogen dit naar 150, en geven vervolgens 35% korting. Het product kost nu 97,50 euro wat een korting is van slechts 2,5% ten aanzien van de originele prijs. En zo weten de grote winkelketens het voor elkaar te krijgen om jouw een gevoel te geven dat je een super goede deal hebt binnen gesleept. Oprechtheid is de basis wat ons betreft voor succes. Laten we het eens vertalen:

 

Hoe je binnen food kunt inspelen op Black Friday

 

Het succes van Black Friday is dus het creëren van schaarste en het gevoel van verliezen. Eigenlijk is er iedere maand wel iets oprecht aanwezig met deze principes. Laten we dit proberen te vertalen naar jouw organisatie. Gericht op Black Friday kun je daarom een speciaal menu opzetten om de gasten een shop-pauze te geven. Om dit zichtbaar te maken kan er gebruik worden gemaakt van een bord van die je buiten zet met teksten als: ‘Even bijkomen van Black Friday? Nu een kop koffie + gebak voor 5.95!’,

Doordat de gasten helemaal in de Black Friday sferen zitten, voelen zij een connectie wanneer de horecagelegenheden dit ook zichtbaar maken.

Black Friday is overgewaaid uit Amerika natuurlijk en niet iedereen is er positief over. Daar zijn wij als Nederlanders eigenlijk iets te nuchter voor. Maar er is ook gewoon oprechte schaarste; iets als het ‘wildseizoen is nog maar even’ kan wellicht een eerste mooie richting zijn! Succes met het zien van de mooie momenten in het jaar om mensen een nog beter gevoel te geven bij het kopen van de producten.

 

 

Literatuur:

 

Mansens, E., & Ploeg, F. (2018, oktober). Laat je niet foppen! Geraadpleegd op 27 november 2018, van https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2018/nummer-10---oktober/201810p38-van-voorprijzen-p.pdf