198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Neuromarketing en goede doelen

Er wordt vaak gebruik van gemaakt: beelden van zwaar ondervoede kinderen, door alzheimer verwarde ouderen of mishandelde dieren. Maar is dit wel een effectieve manier van campagne voeren? Hoe kun je als non-profit organisatie mensen overtuigen om jouw campagne te steunen? Door gebruik te maken van neuromarketing en in te spelen op het onbewuste brein!

 
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen geneigd zijn eerder en meer geld te doneren wanneer er een persoon wordt afgebeeld met een verdrietige gezichtsuitdrukking ten opzichte van een vrolijk ogend persoon. De ernst van het probleem en de noodzaak om de situatie te veranderen worden benadrukt wanneer wij verdrietige gezichten zien, waardoor wij mensen gestimuleerd worden om actie te ondernemen. Hierdoor wordt de negatieve ervaring, het gevoel dat wij krijgen door te kijken naar deze emotionele plaatjes, namelijk verminderd.

We weten echter ook vanuit de psychologie dat beelden die ons een gevoel van angst en schuld geven er voor kunnen zorgen dat we ons juist defensief gaan opstellen, denk aan het averechtse effect dat plaatjes op sigarettenpakjes hebben. De beelden moeten daarom niet té heftig zijn en niet overkomen alsof alles hopeloos is. Mensen moeten namelijk weten dat de situatie veranderd kan worden, namelijk met behulp van een donatie. Zo kunnen zij het verschil maken.

Spiegelneuronen in ons brein zorgen ervoor dat we de neiging hebben handelingen uit te voeren wanneer we een ander deze handelingen zien verrichten. Hierbij spiegelen we ook de gevoelens van de anderen: zien we lachende mensen, dan voelen we ons vrolijker. Zien we verdrietige mensen, dan voelen wij ons minder prettig. Uit onderzoek van Genevsky en Knutson (2015) is gebleken dat bij het verstrekken van kleine leningen, blije gezichten ervoor zorgden dat mensen eerder bereid waren geld te lenen.  Dit mechanisme kunnen goede doelen gebruiken door vrolijke gezichten te plaatsen bij het verzoek om geld te doneren; het zien van een positieve emotie geeft een prettige ervaring, wat weer zorgt voor een positieve associatie met het goede doel, waardoor er eerder een donatie wordt gedaan.

Zorgen vrolijke beelden dan per definitie voor meer donaties? Helaas is het niet zo simpel. Wanneer er uitsluitend vrolijke personen afgebeeld worden kan dit er namelijk voor zorgen dat de ernst van de situatie minder wordt ingezien bij de doelgroep. Om de urgentie toch duidelijk maken kan er een sterke, verhelderende tekst toegevoegd worden, of in de afbeelding te tonen wat er nog niet goed gaat en waar verandering nodig is. Denk aan Kika: zij tonen in hun beelden lachende kinderen in een ziekenhuisomgeving. Dit zorgt voor een positief gevoel bij de campagne, maar tegelijkertijd begrijpen mensen dat het gaat om en serieus probleem waaraan zij kunnen meehelpen door te doneren. Een goede balans vinden tussen vrolijke en verdrietige beelden, en tussen beeld en tekst is dus essentieel. Onze onderzoekspartner Bloakes doet met regelmaat onderzoek voor goede doelen campagnes en heeft dit onderwerp onlangs nog besproken in de webinar ‘neuromarketing en fondsenwerving’.


Neuromarketing is dé manier om te meten of en hoe marketing werkt. Het biedt inzicht in hoe de hersenen reageren op bepaalde stimuli, waaronder de reclamebeelden die je dagelijks te zien krijgt – bijvoorbeeld een vrolijk gezicht – en hoe deze reacties van mensen veranderen wanneer de stimuli verandert – bijvoorbeeld een verdrietige gezichtsuitdrukking. Daarnaast kan er met neuromarketing voorspeld worden welke keuze mensen gaan maken: besluiten we wel of niet te doneren?

Zo’n 95% van ons gedrag gebeurt onbewust, dus het is belangrijk dat marketeers zich richten op het onbewuste van de consument. Consumatics maakt gebruik van psychologische inzichten om de vertaling te maken van onderzoek naar praktijk:  wat gaat er om in het brein van jouw doelgroep? Hoe kan de situatie voor jouw organisatie geoptimaliseerd worden?

Dit doen wij:

  • Stap 1: Wetenschappelijke literatuur uit de omgevings-, sociale, cognitieve en neuropsychologie
  • Stap 2: Op maat gemaakt onderzoek, waaronder gedrags- en Virtual Reality experimenten
  • Stap 3: Praktisch, direct toepasbaar advies
  • Stap 4: Implementatie ondersteuning

Dit levert het op:

  • Optimalisatie boodschap en aanbod
  • Meer onderscheidend vermogen
  • Hogere klantwaardering
  • Hogere omzet

Benieuwd hoe wij jullie campagne effectiever kunnen maken? Of wat onze inzichten nog meer voor een non-profit organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend eerste gesprek!