198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Een 1,5 meter-bedrijfsrestaurant? Dat kan!

Voor bedrijfsrestaurants moet het roer om: een selfservice concept waarbij medewerkers hun eigen maaltijd samenstellen, is niet haalbaar in de 1,5 meter samenleving waar hygiëne de norm is. Welke out of the box oplossingen zijn mogelijk? En liggen er ook kansen voor duurzame verbeteringen? Anna Casemier, managing partner bij HTC Advies: ‘Wij denken dat dit hét moment is om je bedrijfsprocessen slimmer te gaan organiseren. Om daarmee nog beter op de behoefte van de gast te kunnen inspelen.’


Het mag duidelijk zijn dat niet alleen de omgeving, maar ook de behoefte van de gast  is veranderd. Gasten willen wel rekening houden met de 1,5 meter afstand, maar niet lang wachten. Ook is er meer behoefte aan het afhalen van maaltijden. Afhankelijk van de oppervlakte van het bedrijfsrestaurant en het aantal gebruikers zijn er diverse scenario’s te bedenken.

Out of the box
Ben je op zoek naar een oplossing voor een locatie met meer dan vijfhonderd pandgebruikers, dan zijn er voor opdrachtgever en dienstverlener volop creatieve oplossingen te bedenken die voldoen aan de norm van 1,5 meter afstand. Houd met twee factoren rekening: de spreiding van de gasten en tijd waarop zij gebruik maken van het bedrijfsrestaurant. Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies: ‘Een oplossing kan zijn om op meerdere plekken in het pand foodconcepten neer te zetten, bijvoorbeeld met foodtrucks of andere to go mogelijkheden. In bedrijven waar een tekort aan werkplekken is, omdat in kantoorruimtes veel minder mensen mogen werken, kun je ook kiezen voor werkplekken in het bedrijfsrestaurant. Daarmee krijgt het restaurant de functie van werk- en ontmoetingsplek in combinatie met een foodconcept waarbij lunchpakketten of maaltijden op bestelling zijn af te halen. Ook afleveren op de werkplek is een optie, met als bijkomend voordeel dat er minder bewegingen zijn en daardoor minder risico op eventuele besmetting. Als een afhaallocatie binnen lastig te realiseren is, kun je ook denken aan een afhaallocatie buiten het pand.’

Zelfde uitgifteconcept, maar dan anders
Als je bedrijfsrestaurant voldoende ruimte biedt om gasten gespreid over de dag te laten komen, bijvoorbeeld in shifts, dan hoeft er aan je uitgifteconcept niets te veranderen. Om wachtrijen te voorkomen, kun je wel kiezen voor minder aanbod en technieken waardoor je sneller kunt uitserveren. Wat je ook kiest, in alle situaties zijn dit belangrijke uitgangspunten:

  • Gasten volgen een vaste route in één richting.
  • Er is 1,5 meter afstand tussen personeel en gast en tussen gasten onderling.
  • Bij ingang en uitgang staat desinfectiemiddel (minimaal 70% alcohol).
  • Bestek en servies is disposable, waarbij de besteksets kant en klaar aangeboden worden. 
  • Tafelaccessoires zoals peper en zout zijn vervangen door éénpersoons zakjes.
  • Er is geen enkele selfservice mogelijk zoals een saladebar.   
  • De uitgifte voor warme maaltijden heeft beperkte keuzemogelijkheden, waarbij personeel opschept in een kant en klare maaltijdbox.
  • Voedsel wordt alleen voorverpakt gepresenteerd.
  • Betalen gaat bij voorkeur contactloos en anders via pin; personeel achter de kassa is afgeschermd door een ademschot.
  • Bij buffetten of koelingen waar je van beide kanten iets uit kunt halen, is gebruik gemaakt van ademschotten.

Verleid ze!
Het succes van een 1,5 meter concept voor je bedrijfsrestaurant valt of staat met menselijk gedrag. Daarbij gaat het allereerst om voorbeeldgedrag van de restaurantmedewerkers: als zij zichtbaar hygiënisch werken en afstand houden én gasten vriendelijk durven aanspreken, dan is er al veel gewonnen. Daarnaast is het zaak om je gasten te verleiden tot coronaproof gedrag. Wat geeft mensen net het duwtje in de goede richting dat nodig is om zich verantwoord te gedragen? Josefien ten Have, adviseur neuromarketing bij Consumatics: ‘Uit onderzoek weten we dat mensen een boodschap positiever beoordelen en beter onthouden als ze er herhaaldelijk aan worden blootgesteld. Laat daarom visuele reminders op verschillende plekken in het pand terugkomen en maak bijvoorbeeld gebruik van een retorische vraag zoals ‘Heb jij je handen al gewassen?’ Dat versterkt de verleidingskracht van de boodschap.’

Bedrijfsprocessen optimaliseren
Om het aantal bewegingen van leveranciers te verminderen, is het nodig om naar alle bedrijfsprocessen te kijken. Denk daarbij niet vanuit de bestaande situatie maar vanuit taken en activiteiten en hoe deze over de contracten heen georganiseerd kunnen worden. Daarbij kunnen we veel leren van supply chain management. Kunnen bijvoorbeeld schoonmaakdienstverleners ook de levering van de sanitaire supplies voor hun rekening nemen? Daarmee komen er minder mensen in het pand. Bijkomend voordeel is dat deze oplossing bijdraagt aan duurzaamheid en kostenbesparend is. Anna Casemier: ‘Hoe erg de coronacrisis ook is, we kunnen ook kijken naar kansen. Daarbij ligt de sleutel in samenwerking.‘